onsdag 13. april 2011

Kulturkonflikter

Hvis vi forutsetter at vi alle har hver vår kultur. Sånn individuelle kultur. Da er det ikke så lett å unngå konflikter. Nå sitter jeg å lurer på hva er det som er hva? Hva om vi kunne klart å komme oss gjennom konflikter, hver gang. Jeg skjønner jo at det er en vanskelig oppgave. Enkelte personer opplever det med sterke følelser tett på kroppen. De vet ikke hvordan de skal håndtere de så blir de uttrykt som sinne eller bitterhet rettet mot de som de selv føler gir de minst og krever mest. Andre lar ikke følelsene ta overhånd. De blir kanskje rammet av de samme følelsene i øyeblikket men har strategier som gjør at reagerer bort fra konflikten under øyeblikket følelsen er sterkere enn resten av det vi kan anse som de rasjonelle tankene og handlingene. Det er sikkert også mange andre typer av kulturer i dette sinnsområdet. Nå er det sikkert mange ord for det jeg kaller kulturer her men jeg jeg ønsker å kalle det kulturer fordi det er nettopp det jeg vil få fram, ikke fordi jeg ønsker at andre skal forstå hva jeg mener og komme med et "bedre" ord. Kanskje fordi jeg ikke forstår det helt selv. fortsettelse følger..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar