søndag 24. mars 2013

Politisk spill

Hva er skole vs hva er kunnskap

Enhver har en slags formening om hva skole er og hvordan skole bør drives. I de fleste tilfeller handler det om egen erfaring fra skolebenken som referansepunkt for argumentasjon og videre synsing. Erfaringsbasert kunnskap er viktig, og bør ha en stilling i en debatt. Skole står likevel i en særstilling.

Jeg sitter på begge sider. Jeg har vært elev og student, og jeg jobber nå i skolevesenet. Fra min egen tid som elev var det pensumlister og faktaorientert kunnskap som skulle pugges og gjenfortelles. Det være seg alt fra årstall rundt viktige "events", til navn av store forhistoriske mennesker. Å prestere på høyt nivå var enkelt, enten så øvde man eller så gjorde man det ikke. Stort sett. Det å vite at noe hadde skjedd, hva som hadde skjedd og når det skjedde. Det å vite hvorfor, årsak, sammenheng og sammenlikninger var forbudt synsing, noe som er et eget fagfelt hverken barn, ungdom eller unge voksne bør bedrive. Behersker man ikke språkets finurligheter og fagtermer på et slikt nivå at man ikke kan vinne opposisjonen med flott retorikk, bør man heller ikke si noe særlig. Formidlingen av denne kunnskapen tilhører de som kan si det på riktig måte, må du vite. Nok om det.

Slik er også den offentlige debatten nå som det nærmer seg valg. Kunnskap handler om fakta, events, årstall, pugging. Det er derfor man bør dele opp elevene i nivågrupper. Det å sette ting i sammenheng-lære av noe, er ikke i fokus i denne debatten. Det at en politiker i Sverige har kommet opp med et forslag om at politiet skal kunne stoppe de som ikke ser helsvenske ut, for å be om identifikasjon. Er det viktigst å vite at den Franske revolusjonen startet i 1789 eller at Ludvig kunne sette fanger i Bastillen uten at de fikk en rettsak? Lik som situasjonen utenfor Amerika der? Hva slags kunnskap på en elev besitte i tillegg til å ha basiskunnskapene på plass for å kunne bruke denne kunnskapen til noe?

En rød tråd i innlegget tenkte du på? Hvilke type kunnskaper må man lære for å fungere i arbeidslivet om 20 år? Ingeniører med matematiske kunnskaper, ja - (som student på Svt og HF på NTNU så er det vel ingen tvil om at disse kunnskapene fører til gratis pizza og andre frynsegoder). Samfunnsvitere og årvåkne politikere? Ja. Også alle de andre yrkene, hva skjer?

Hvis man skal nivådele, hvilken kunnskap skal da måles for at barna skal kunne settes i riktig nivågruppe? Er det alltid korrelasjon mellom de som memorerer årstall og de som klarer å sammenlikne en historisk event med en samfunnstrend i samtiden, for å komme fram til en kreativ og god løsning - eller gjøre seg opp en mening om følgene?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar