tirsdag 19. januar 2010

Non konform


Jeg har lært et nytt ord. Det starter på non og slutter på et eller anna anna. Men jeg likte det. Noen elever er nemlig slik at de alltid lurer på hvorfor de må gjøre noe på en måte. Og de kalles non et eller anna. Nonkonform heter det ja, kom på det nå. Altså ikkekonfortabel tipper jeg at jeg kan oversette det med.

Noen elever er nemlig enig i å gjøre noe på den metoden som jeg presenterer. Og takk og lov for at dere fins! Dere kommer nemlig til å møte på mye mindre problematikk resten av livet. Det er jeg ganske sikker på! Dere kommer nemlig til å gjøre det som forventes og kanskje til og med mer. Dere har gode muligheter for å lykkes nettopp med dette og være tilfreds med de valgene.

Vi andre nonkonforme stiller spørsmål til det meste. For eksempel, hvis en ny oppgave eller liknende, introduseres så stiller en nonkonform elev spørsmål til valg av strategi. Det kan også være alt fra hvordan man snakker om et fenomen til hvordan en løser et problem av mer praktisk art.

Så til alle dere som har undervist meg på et eller annet nivå, det var ingen kritikk av dere men jeg er bare nonkonform. Da lever jeg på den inntil noe nytt og mer hypa pedagogikk ord inntar tronen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar