tirsdag 22. februar 2011

Den 4.statsmakt

Jeg er av den generasjonen som ikke trenger å løfte en finger for å få et "godt" liv - materialistisk sett. Konsekvensene av en utsvevende livsførsel er relativt små. En søker de egosentriske yrkene som "modelkarrierer, popstjerne, designere, realitystjerner" for å realisere seg selv.

Man lærer kanskje at media er viktig for demokratiet. Men hva gjør man når media i seg selv, slik som VG og DB blir en aktør for det kommersielle - kapitalistiske - egosentriske "underholdningsnorge"?

Fra en artikkel fra Vg.no 22.02.11
- Faiza ble gjort til underholdning. I jakten på det eksklusive oppslaget glemte journalistene at det sto pårørende bak, sier han til VG.

- En uskyldig kvinne uten mulighet til å svare for seg der og da, og også senere, fikk privatlivet blottlagt.


(http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10022145)


I lyset av de siste ukers begivenheter i nordafrika/midtøsten kan man spørre seg selv om hvor de norske idealistene er blitt av. De som for over 50 år siden kjempet for en bedre verden, for sine etterkommeres velstand, skjønte de hvor passive og bortskjemte vi kom til å bli? Er det virkelig verdt å kjempe for denne friheten - dette demokratiet - når det eneste vi (som er etterkommere) bruker tiden vår på er menigsløse fritidssysler-som ikke gangner noen andre enn oss selv? Og lar kapitalen-underholdningen veie tyngre enn menneskeverdet?

4 kommentarer:

  1. Jeg følger med på bloggen din selv om jeg ikke skriver så mange kommentarer! Kos deg med vinterferie!

    SvarSlett
  2. Gjør du?! Moro at noen leser disse sære innleggene mine! Håper alt står bra til med dere! takk for det og go klem ;)

    SvarSlett
  3. Hey, falt innom sida de fordi du kommenterte på min! Denne bloggen likte jeg! Håper det er greit jeg linker til den, fint om folk kan lese anna enn rosablogger! BRa!

    SvarSlett
  4. å nå så jeg plutselig hvem sin blogg det var..haha :) da linker jeg hvertfall! you go girl!

    SvarSlett