onsdag 25. mars 2009

VeNneR


Hva hadde du svart hvis noen hadde spurt deg "Hva er det som gjør noen til en god venn?"

Som på så mange andre litt diffuse utgreiningsspørsmål så finnes det faktisk fasitsvar. Disse fasitsvarene har stort sett med forventninger å gjøre. Flere jeg kjenner ville nok svart; lojalitet, ærlighet og pålitelig. Dette er viktige verdier i det norske samfunn generellt. I alle fall snakker vi om de, og om noen skulle komme til å finne ut at vi har brutt en av disse tre egenskapene setter vi opp en forsvarsmur som ingen kan trenge gjennom (jeg gjorde fordi jeg ..ditt og datt). 

Jeg mener at en god venn er en som ikke anklager meg for noe. Ikke prøver å legge skylden over på meg for noe som helst. Denne vennen har allerde tilgitt meg når jeg har brutt en av de store "venneverdiene". En god venn forventer ikke noe, og krever ingenting i gjengjeld. Den gode vennen er der uansett om jeg ikke har sett ham/henne på lange tider. De krever ikke noe annet enn at jeg får være meg selv. De forstår meg, og forsvarer meg. Om de har et problem så sier de fra til meg og forklarer sine ønsker rundt mitt engasjement i sakens annliggende hvis jeg ikke har klart og se det selv. Jeg for min del føler at de faktisk gjør livet mitt enklere å leve

Jeg er faktisk så heldig at jeg har slike venner. Flere av de=) De har jeg tenkt å beholde!

 Så til alle dere som nevner ærlighet, pålitelighet og lojialitet; disse orda er null verdt om en ikke klarer å gjøre hverdagen litt bedre for hverandre. 





 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar