onsdag 27. oktober 2010

Om den norske skolen kommer til å gå ad dundas? Det er mange satsingsområder for å styrke den norske skolen. Etterutdanning, omlegging av eksisterende lærerutdanning, kursing, reformer, forsterket lærerutdanning osv osv. Dette er vel og bra det. Men jeg må si at jeg fascineres av at man tror at man får en bedre skole av å byrokratisere, sentralstyre, og dokumentere den. Som aktør i systemet ser jeg også tydelig hva som er årsaken til at elevene ikke får unytte sitt fulle potensiale. Hvis du lurer så er det bare å spørre. Jeg kan godt si min mening om dette for jeg vet hvorfor det finnes elever som ikke kan lese og skrive. Jeg har også en anelse når det kommer til å se hvordan en elev kan gå gjennom skolen i 10 år uten å få noe som helst hjelp. Og mobbing? Infør gjerne flotte kampanjer, men tror du vi blir kvitt det via kvantitetsprofilering?

De på toppen svarer, hvis en skriker høyt nok. . Vi trenger hjelp. Tiltakene de kommer med er kontrollposter og skjemaer som skal sikre at vi gjør som vi skal. Så vi bruker tiden på å forsikre oss i steden for å bruke den kostbare tiden på å forsikre de som trenger den forsikringen.

- om man brenner ut innen fylte 30? Jeg kan svaret men akter ikke å si det før noen spør.

1 kommentar: