lørdag 18. april 2009

Nyskapende?

"Jeg deler, altså er jeg".
Siden jeg leser om språkets fenomener og ulike innfalsvinkler av språk som fenomen så vil jeg nå bare si at det er faktisk ikke noe nytt.

Forskjellen er bare at vi gjør det på en "nye" måter. Nå for tiden får du verdi hvis du "deler deg" på tv, særlig på realityprogrammer som idol, xfactor osv. Hvis andre ser at du har et talent så har du det. Hvis ingen oppdager deg så har du ikke det.
I musikkhistoriske disipliner er et knippe komponistene, oppdaget av noen fornemme mennesker(med makt og penger) av opphøyd verdi. Ikke ulikt billedkunstens, eller lyrikkunstens disipliner.

I Guds øyne så treger vi ikke dele noe med noen for å ha verdi. Vi trenger heller ikke mene noe verken høyt eller lavt. Vi trenger ikke å forholde oss til noe annet en ham.

Store ord han kommer med. Vi mennesker er jammen "lure" som klarer å finne opp "kruttet på nytt" hele tiden. Flax for oss at Gud skapte oss, siden han skjønner at vi ikke er lurere enn vi var før. Bare innpakket på en ny måte. 

Face og blogging. 
Få et forhold til språkets fenomen så vil du oppdage at det bare er en ny måte å bruke det på. Fortettinger er gjort i lyrikken og er et av poesiens kjennetegn. Trenger jeg minne på at poesi har vært en stund? 

2 kommentarer:

  1. Jeg tror, at når vi innser at alt vi skjønner gjerne har blitt forstått av noen før, da har vi forstått det mest sentrale vi noen gang kommer til å forstå.

    Dypt.

    SvarSlett
  2. Du kan å få sagt det du norsklærer Eva! Å ikke minst Norsklærer i Oslo Eva!!

    SvarSlett