tirsdag 8. mars 2011

Kultur-industri

Under kommer to temaer som jeg tror henger sammen

Voksne og ungdommer

Jeg har vært på et seminar med en ekstremt flink foreleser. Han snakket om rus og ungdommers vaner for rus. Han sa utrolig mye nyttig og for en gang skyld noe helt nytt og ikke minst lærerrikt!

Han snakket om samfunnsperspektivet. Hvordan samfunnet har forandret seg de siste 50 årene. Sammenlikning mellom 60-tallet, 80-tallet og året vi er i nå. På 60-tallet hadde vi industrikultur, nå har vi kultur-industri.

Særlig det at denne foreldregenerasjonen nå ønsker å være som unge-det er ikke de unge som ønsker å være som foreldrene gjør at vi opplever noe nytt.

Det å bli gammel er negativt fordi utseende forfaller. Alle birkenmenn på 40, og ikke minst kjendisdamene som Dorthe Skappel, Synnøve Skarbø, Henriette Lien, Guri Schanke.. Når voksne bruker tankevirksomheten og energien sin tilsynelatende bevisst på det ytre for å se yngre ut, hva gjør det med ungdommens syn på de voksne?

"Hvorfor skal en bli voksen - jeg gruer meg!" "Hvorfor vil de voksne være som oss?" "Hvordan kan en voksen ta et bedre valg enn jeg, når jeg er forbildet?".

Psykiske lidelser, diagnoser, behandlingsmodeller. Har vi skapt problemene gjennom måten vi lever på? Hvordan kan et samfunn fungere når det bare er tillagt de som klarer de teoritunge fagene på skolen, slik R-94 bestemte "seg" for å gjøre. Hvor kommer rus inn i bildet?

Når skjedde dette og hvordan skjedde dette? Er det et samfunn der de unge får bestemme vi trakter etter?

1 kommentar: